Foredrag i Skjern-Egvad Museumsforening foråret 2024

Alle foredrag afholdes i Skjern Vindmølle, Marupvej 25, Skjern kl.19.30.

Der er fri adgang for medlemmer af museumsforeningen.:

Mandag d.22/1 :

Museumsinspektør John V. Jensen, Vardemuseerne om:

Tv-serien Matador – de stærke kvinder og de svage mænd.

Arrangeres sammen med Folkeuniversitetet Ringkøbing-Skjern. Er afholdt.

Tirsdag d. 27/2:

Historiker og lektor ved Forsvarsakademiet Rasmus Dahlberg om:

Grønlandsskibet Hans Hedtoft forlis 30. januar 1959.

Da det topmoderne grønlandsskib forliste under tilbageturen fra sin jomfrurejse, var det en katastrofe med flere dimensioner. Alle ombordværende druknede. Ud over mange familiers tab af familiemedlemmer og forsørgere udløste det i Danmark en politisk storm om ansvaret for katastrofen og ikke mindst om udbetaling af erstatninger. I dette spillede ministeren for området Kai Lindberg (S) en stor rolle.  Spørgsmålet om vintersejllads til Grønland blev også debatteret.

Arrangeres sammen med Folkeuniversitetet Ringkøbing- Skjern og Foreningen Norden Skjern. Tarm. Videbæk.

Måtte desværre aflyses grundet fravær af foredragsholder - gentages måske senere.

Tirsdag d. 16/4:

Museumsinspektørerne Caroline Larsen og Torben Egeberg, Ringkøbing Fjord Museer om:

Bastarder, tyranner og rakkere på heden. Et foredrag om samarbejdet med Nikolaj Arcel og Anders Thomas Jensen omkring deres storfilm ”Bastarden”

I midten af 1700tallet har den enevældige konge planer om kolonisering af heden. På Alheden syd for Viborg udspilles et drama i filmen, hvor den udsendte Kaptajn Ludvig von Kahlen, der sammen med indforskrevne tyskere skal bryde den golde hede, kommer i konflikt med den lokale godsejer på Hald Hovedgård Frederik de Schinkel. Hedens beboere rakkerne indflettes også.

De to museumsinspektører arbejdede som historiske konsulenter på filmen. Hvordan bearbejdes den historiske virkelighed i forhold til den kunstneriske frihed hos filmskaberne?

Arrangeres sammen med Folkeuniversitetet Ringkøbing-Skjern.

I mange år har 2 X Birthe sikret, at besøgende har haft mulighed for at opleve Tarms ældste hus,

Hattemagerhuset. Ringkøbing-Skjern Museum, har forsøgt at formå foreninger og frivillige til at overtage driften,

men forgæves. (Arkivfoto: Poul Bülow)

16. september 2021:

Der er nu nedsat en arbejdsgruppe som løbende vil arbejde med opdatering af Skjern-Egvad Museumsforening´s hjemmeside.

Arbejdsgruppen består af: Poul Bülow & Jan Wiencken

Har du ønsker til indholdet på den nye side er du velkommen til arbejdsgruppen med ideer og forslag.

Opdateringen kommer ikke på en gang men vil være løbende process. Der kan derfor opleves mindre

forstyrelser mens der arbejdes på siden

Arbejdsgruppen