Foredrag

Kommende foredrag & udflugter

Listen opdateres løbende, senest opdateret september 2023

Som udgangspunkt er foredrag gratis for medlemmer af Museumsforeningen, men der kan blive tale om entré, når der er tale om servering og/eller omkostningstinge foredrag.

Aktivitetsudvalget v/ Bent Dollerup

Tirsdag d. 27/2:

Historiker og lektor ved Forsvarsakademiet Rasmus Dahlberg om:

Grønlandsskibet Hans Hedtoft forlis 30. januar 1959.

Da det topmoderne grønlandsskib forliste under tilbageturen fra sin jomfrurejse, var det en katastrofe med flere dimensioner. Alle ombordværende druknede. Ud over mange familiers tab af familiemedlemmer og forsørgere udløste det i Danmark en politisk storm om ansvaret for katastrofen og ikke mindst om udbetaling af erstatninger. I dette spillede ministeren for området Kai Lindberg (S) en stor rolle.  Spørgsmålet om vintersejllads til Grønland blev også debatteret.

Arrangeres sammen med Folkeuniversitetet Ringkøbing- Skjern og Foreningen Norden Skjern. Tarm. Videbæk.

Tirsdag d. 16/4:

Museumsinspektørerne Caroline Larsen og Torben Egeberg, Ringkøbing Fjord Museer om:

Bastarder, tyranner og rakkere på heden. Et foredrag om samarbejdet med Nikolaj Arcel og Anders Thomas Jensen omkring deres storfilm ”Bastarden”

I midten af 1700tallet har den enevældige konge planer om kolonisering af heden. På Alheden syd for Viborg udspilles et drama i filmen, hvor den udsendte Kaptajn Ludvig von Kahlen, der sammen med indforskrevne tyskere skal bryde den golde hede, kommer i konflikt med den lokale godsejer på Hald Hovedgård Frederik de Schinkel. Hedens beboere rakkerne indflettes også.

De to museumsinspektører arbejdede som historiske konsulenter på filmen. Hvordan bearbejdes den historiske virkelighed i forhold til den kunstneriske frihed hos filmskaberne?

Arrangeres sammen med Folkeuniversitetet Ringkøbing-Skjern.

Idékatalog

omkring mulige kommende foredrag og aktiviteter:

Foredrag:

• Knud Jacobsen: U-20, U-båden som ændrede historien gang. På baggrund af bog udgivet dec.2021.
  • Helle Juhl: Kvindeportrætter fra 6 gårde/huse på Hjerl Hede. På baggrund af bog 2019
  • Helle Juhl: Jutlandia. På baggrund af bog 2020.
  • Poul H. Christensen: De Militære Samlinger ved Hald 1868-1880, Røde Kors Krigsfangelejren ved Hald fra 1917
  • John V. Jensen: Nymindegab-området
  • Søren Peder Sørensen: De ungarske soldater ved Lønborg foråret 1945. På baggrund af nyudgivet bog om specielt ungarske soldater ved Lønborg, og tidligere udgivet (2005) bog mere generelt om emnet.
  • Ebbe Glarbog: Foredrag om kunstneren Kaj Husum. I perioder kom Husum meget ved Skaven Strand og malede både naturen og motiver med ”originalerne” derude.

Aktiviteter:

• Kirkegårdsrundvisninger: Tarm, alle de omkringliggende landsbyer. Kunne være en eller to ad gangen afhængig af størrelsen.
  • Fiskeriets Hus Hvide Sande - tur
  • Vedersø Præstegård og Kaj Munk – tur